Musiikin perusopinnot koostuvat kolmesta opintokokonaisuudesta, Musiikkitaito 1, 2 ja 3. Yhtä opintokokonaisuutta opiskellaan joustavasti 1–3 vuotta oppilaan iästä, instrumentista ja valmiuksista riippuen. Opiskelu musiikkiopistossamme on tavoitteellista ja musiikin perusopinnot vaativat pääsääntöisesti 2–3 viikoittaista käyntikertaa oppitunneilla ja säännöllistä kotiharjoittelua. Vantaan musiikkiopiston opettajat ovat alansa korkeakoulutettuja huippuosaajia.
Järjestämme opetusta useissa eri soittimissa ja laulussa. Eri instrumenttien opiskelun aloitusikä vaihtelee 5–9-ikävuoden välillä. Opinnoissa perehdytään monipuolisesti instrumentin tai instrumenttien perustekniikkaan, ohjelmistoon ja ilmaisumahdollisuuksiin. Annamme valmiuksia musiikin itsenäiseen harrastamiseen ja omien tavoitteiden mukaiseen musiikkiopintojen jatkamiseen.
Musiikin perusopintojen sisältö:
Yksilöopetus
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet.
Vuonna 2021 uusittu Vantaan musiikkiopiston taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma mahdollistaa oppilaille erilaisia oppimispolkuja, jotka rakentuvat oppilaiden omien kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Yksityistunneilla opitaan instrumenttien perustekniikkaa, ohjelmistoa ja ilmaisua. Laulu- tai soittotunteja on viikoittain, minkä lisäksi opiskeluun kuuluu itsenäistä kotiharjoittelua.
Soittimen voi valita seuraavista:
piano, urut, cembalo
viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso
nokkahuilu, huilu, klarinetti, oboe, fagotti
trumpetti, käyrätorvi, pasuuna, tuuba
kitara, harmonikka, kantele, harppu
lyömäsoittimet
sähkökitara, sähköbasso, piano, rummut, saksofoni
laulu, pop & jazz -laulu
Jokainen oppilas tarvitsee opinnoissaan oman soittimen, ja opettaja neuvoo tarvittaessa sen hankinnassa. Orkesterisoittimia voi vuokrata musiikkiopistolta lukuvuodeksi kerrallaan.
Instrumenttiopinnot aloitetaan yleensä 6–16-vuotiaana ja perusopintotason instrumenttiopinnot suoritetaan pääsääntöisesti 18 ikävuoteen mennessä.
Huippuhetkiä ovat olleet mm. ne hetket, kun on päässyt soveltamaan musiikkiopistossa opittuja asioita myös vapaa-ajalla esim. biisinkirjoittamisessa, äänittämisessä ja keikkailussa. Musiikkiopisto on antanut elämän tarkoituksen ja tuonut minut tähän pisteeseen, missä olen nyt. Tulevaisuudenkuvani musiikin ammattilaisena on selkeä. Vantaan musiikkiopistossa olen päässyt mukaan moniin erilaisiin projekteihin ja esiintymään konserteissa.
Antto Paulasto 15 v
Soitinesittelyt
Tutustu Vantaan musiikkiopistossa opetettaviin soittimiin katsomalla niiden esittelyvideoita.
Yhteismusisointi on yhdessä soittamisen ja laulamisen harjoittelua, joka kuuluu olennaisena osana musiikinopiskeluun. Laulun- tai soitonopetus ja yhteismusisointi muodostavat toinen toistaan täydentävän kokonaisuuden. Yhdessä musisoidaan joko kaverin kanssa soittotunnilla, musiikin hahmotusaineiden tunnilla, orkesterissa, kuorossa tai pienyhtyeessä. Yhteismusisointiin voi pääaineen mukaan osallistua joko viikoittain tai periodeina. Pääaineen opettaja vastaa oppilaansa ohjaamisesta hänelle sopivaan yhteismusisointiryhmään.
Avoimen opetuksen opiskelijat voivat osallistua kuoroihin ja orkestereihin koesoiton tai koelaulun kautta.
Yhteismusisointi kehittää monipuolisesti erilaisia taitoja:
musiikinkuuntelutaito, harmoniataju ja musiikillinen hahmottaminen
nuotinlukutaito ja rytmiikka
esiintymistaidot
sosiaaliset ja yhdessä toimimisen taidot
musiikillinen kommunikointitaito muiden soittajien ja laulajien kanssa
kyky pitkäjänteiseen työskentelyyn
Puhallinorkesterit toimivat Itä-Vantaalla Tikkurilan pääopetuspisteessä Lummetiellä. Puhallinorkestereissa edetään soittamisen kehittymisen mukaan taso-orkesterista toiseen.
Puhallinorkesteripolun orkestereita ovat:
iDut
Cilmut
Buhaltajat
A-puhallinorkesteri Vamos
Jousiorkesterit toimivat Itä-Vantaalla Tikkurilan pääopetuspisteissä Lummetiellä ja kulttuurikeskus Orvokissa sekä Länsi-Vantaalla Myyrmäessä Patotien pääopetuspisteessä. Jousiorkestereissa edetään soittamisen kehittymisen mukaan taso-orkesterista toiseen.
Jousiorkesteripolun orkestereita ovat:
Pocoapoco
Minarco
Arco
Viva!
Kamariorkesteri
Jousiorkesteri- ja puhallinorkesteripolun huipentuma on sinfoniaorkesteri, jota järjestetään periodeittain kevät- ja syyslukukaudella. Orkesteri kantaa nimeä Vantaan Nuorten Sinfoniaorkesteri. Tavallisesti keväällä toteutetaan klassiseen musiikkiin painottunut Talven sinfoniaa -orkesteriperiodi ja syksyllä viihdeorkesteriperiodi, jossa esitettävä ohjelmisto on viihde/populaarimusiikkia.
Opettajat sekä orkesterinjohtajat sijoittavat oppilaat sinfoniaorkesteriin.
Lukuvuonna 21-22 sinfoniaorkesteri toteutti kaksi taltiointia koronarajoitusten estettyä julkiset esiintymiset. Katso taltioinnit alta!
Barokkiyhtyeet keskittyvät barokkimusiikkiin ja on ne tarkoitettu nokkahuilisteille, jousisoittajille, kitaristeille ja pianisteille (jotka soittavat yhtyeessä cembaloa!). Yhtyettä vetävät Satu Parkkonen (nokkahuilu) ja Pilvi Listo (cembalo).
Barokkiyhtye Fiore piccolo: Soiva taso 2 tehty
Barokkiyhtye Fiore: Syventävien oppilaille
Harjoitukset ovat joka toinen viikko keskiviikkoisin klo 17.30–18.30 Orvokissa (Orvokkitie 15) lk. 132. Lisätiedot ja ilmoittautumiset: satu.parkkonen@vantaa.fi
Pop & jazz -opetuksen musiikin hahmotusaineiden ryhmät muodostetaan siten, että kunkin oppilaan muha-tunti on pääsääntöisesti bänditunnin yhteydessä. Kukin pop & jazz -opetuksessa opiskeleva soittaa myös bändissä joko Itä- tai Länsi-Vantaalla. Pop & jazz -opettajat muodostavat bändit ja muha-ryhmät elokuussa.
Kansanmusiikkiryhmiä ovat:
Päivän Kakkarat (suositellaan 3-tason suorittaneille)
Mini Kakkarat (1-2 -taso)
Lisätietoja saat Marja-Riitta Topculta.
marja-riitta.topcu@vantaa.fi
Musiikkiteatterissa vahvistetaan esiintymisvarmuutta ja esiintymistaitoja musiikkiteatterin keinoin.
Lasten Liedissä esiintyvät piano-laulu oppilasparit. Lisätietoja Marjukka Eskelinen (marjukka.eskelinen@vantaa.fi) ja Saara-Maija Strandman (saara-maija.strandma@vantaa.fi)
Koulun ja musiikkiopiston yhteistyö on sujunut hienosti. Soittotunnit on järjestynyt koululla ja koulun aikana. Tämä saumaton yhteistyö helpottaa myös vanhempia kun soittotunneille ei tarvitse erikseen kyyditä. Kiitos tästä kuuluu erityisesti musiikkiopistolle, kun ovat käyneet aktiivisesti keskustelua koulun kanssa. Myös opiston ja kodin välinen yhteistyö ja tiedottaminen on toiminut erittäin hyvin. Mikä tietysti on tärkeintä, on erittäin ammattitaitoinen soitonopetus ja innostava opettaja. Soittotunneille on aina mukavaa mennä ja niitä kovasti aina odotetaan.
Raul Törri 11 v ja vanhemmat
Musiikin hahmotusaineet
Musiikin hahmotusaineiden tunneilla opiskellaan musiikkia monipuolisesti yhdessä laulaen, soittaen, pelaten oppimispelejä ja tehden työkirjan tehtäviä. Muhatunneilla opitaan musiikin hahmotustaitoja ja musiikin tuntemusta sekä tutustutaan musiikissa esiintyviin ilmiöihin. Muhan opiskelu tukee oppilaan instrumenttiopintoja. Opintoihin voi sisältyä työpajoja ja konserttikäyntejä, ja opetusta voidaan järjestää myös periodeissa. Opintojen eteneminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa tunneilla sekä annettujen tehtävien tekemistä.
Musiikin hahmotusaineet osana perusopintoja ja syventäviä opintoja
Musiikin hahmotusaineiden perustason opinnot alkavat sinä vuonna, kun oppilas täyttää 10 vuotta. Uuden opetussuunnitelman mukaisiin perusopintojen muhaopintoihin kuuluvat kurssit Muha 1, Muha 2a, Muha 2b ja Muha 3. Alle 10-vuotiaat voivat halutessaan osallistua valmentaviin Musiikin avaimet -ryhmiin.
Musiikin hahmotusaineiden syventävät opinnot sisältävät kaikille yhteisiä opintoja, joihin kuuluu säveltapailu ja analyysi. Valinnaiset opinnot koostuvat seuraavista kursseista, joita oppilas valitsee vähintään kaksi: sävellys ja sovitus, uudemman musiikin historia, musiikin teknologia tai johdatus harmoniaan.
Näiden lisäksi voi opiskella lisävalinnaisia kursseja.
Syventävät opinnot
Musiikin perusopintojen jälkeen voi opiskelua jatkaa syventäviin opintoihin. Opintojen lähtökohtana ovat oppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet. Tavoitteena on kehittää, monipuolistaa ja syventää perusopinnoissa saavutettuja taitoja siten, että musiikkiharrastusta voi jatkaa itsenäisesti ja luovasti. Opinnoista voi myös saada valmiuksia ammattiopintoihin pyrkimiseen. Laajan oppimäärän opintojen valmistuttua oppilas saa musiikkiopiston päättötodistuksen.
Syventävissä opinnoissa voi valita viidestä eri opintokokonaisuudesta sen, joka parhaiten vastaa oppilaan tavoitteita. Kaikkiin opintokokonaisuuksiin sisältyy instrumentti-, yhteismusisointi- ja muha-opintoja sekä valinnaisaineita.
Syventävien opintojen opintokokonaisuudet Vantaan musiikkiopistossa:
Lopputyö on oppilaan syventävien opintojen aikana yhdessä opettajansa kanssa suunnittelema ja valmistama musiikin taidollista ja tiedollista hallintaa osoittava kokonaisuus, jossa oppilaan vahvuudet ja osaaminen pyritään saamaan näkyviksi.
Lopputyö sisältää soivan osuuden sekä työskentelypäiväkirjan. Soivan osuuden ja työskentelypäiväkirjan tavoitteet asetetaan oppilaitoksen opetustarjonnan sekä valitun opintokokonaisuuden pohjalta. Lopputyö voi muodostua useista elementeistä tai keskittyä tiettyyn syvennettyyn osaamiseen. Lopputyö voi esimerkiksi sisältää sävellyksiä tai se voi olla eri taiteenaloja yhdistävä kokonaisuus.
Esimerkki syventävien opintojen lopputyöstä
Pop & Jazz -lauluoppilas Heli Korhonen lähestyy monitaiteisesti syventävien opintojensa lopputyötä. Videolla Heli tulkitsee Anna-Mari Kähärän kappaleen Resitatiivi I. Hän yhdistelee kekseliäästi kuvitusvideoita ja 5.9.2021 kuvattua materiaalia pop & jazz -laulajien tasokonsertista Kulttuuritehdas Vernissasta. Videon ääniraita on äänitetty ja miksattu lukuvuoden 21-22 aikana. Syventävien opintojen kirjallisessa osiossa Heli perehtyy syvällisesti laulaja Aretha Frankliniin ja soulmusiikkiin.